CooL FrienDs

Friday, July 19, 2013

Muhasabah diri

Assalammualaikum

Bismillah 

kita sebagai hamba Allah sememangnya tidak pernah terlepas dari melakukan kesalahan dan dosa. kerana kita bukannya bersifat maksum. setiap masa dan saat mungkin kita melakukan salah atau dosa tanpa kita sedar. sebagai contoh facebook. sebagaimana kita ketahui, facebook tempat menyampai pelbagai jenis informasi. post mengenai islamik, business, dan ada juga post benda-benda laqho (contoh: wanita islam yang tidak menutup aurat dengan baik,gambar-gambar artis yang sexy, post maki-maki....) 

kita kadang-kadang suka menangguh untuk bertaubat. sebab apa kita jadi macam tu? sebab kita selalu fikir." owh aku muda lagi, nanti tua lah aku bertaubat, sekarang enjoy la dulu sementara masih muda". confirm ke kita mati tua nanti?? ajal,rezeki,jodoh adalah rahsia Allah. kita tahu apa yang tuhan telah rancang pada kita. mungkin kita mati muda, or mungkin kejap-kejap lagi. kita tak tahu. kita sebagai hamba Allah kena selalu bersedia. bersedia macam mana? memperbanyakkan melakukan solat wajib, solat taubat, solat sunat (tahjud,dhuha...), zikir,sedekah..amalan-amalan yang mampu topup pahala kepada kita atas dosa-dosa yang kita buat selama ni dengan sedar atau tanpa sedar. 

sha kadang-kadang selalu terpikir macam mana aku mati nanti? macam mana keadaan mayat/jenazah ku? apakah seksaan kubur bakal ku terima? bagaimana saat malaikat izrail datang mencabut nyawaku? sakitkah? peritkah? menitis air mata bila mengingati mati. masih belum cukup taubat dan amalan yang di buat untuk di bawa pulang mengadap illahi. malu rasa diri ini bila di diselubungi dengan dosa. memikir soal mati juga akan membawa pahala kepada kita dan secara tidak langsung membuka pinta hati kita untuk bertaubat, 

sha bersyukur sangat Allah memanggil sha pulang kembali ke jalan yang redhainya. masih memberi peluang kepada sha untuk bertaubat, membuka pintu hati untuk memilih akhirat dari memilih dunia yang menjadi tempat menguji iman. 

kalau sha berubah ke arah kebaikan untuk ke syurga,, sha nak ajak keluarga, kawan-kawan, sahabat-sahabat sha turut berubah menjadi baik dan masuk syurga bersama. 





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...